Jinci Brettschneider

MAY THE FORCE BE WITH YOU

Vad har hänt sedan sist?

Kategori: Allmänt

Hehe, lite dålig uppdatering här.. sist jag skrev var nästan ett år sedan (14 maj), men nu sitter jag på Arlanda å har sjuuuuukt tråkigt. Flög från skellefteå kl 11.25 och flyget härifrån går 17.40 till Oslo, så har försökt döda en massa tid, å tänkte därför att detta var perfekt för att ta upp bloggandet igen :) Åsså tycker jag det är så kul att kolla tillbaka på vad jag själv gjort, saker som jag nästan hade glömt :P


Vad har hänt sedan sist då?
Ja, rätt mkt typ :P sommaren 2015 spenderade jag i skeå där jag jobbade på legot. Blev en del fester å festivaler och mot slutet av sommaren kom även Fredrik å hans mamma upp till oss. Jag åkte sedan bil ner till Råda med dom och sedan vidare till Oslo dagen efter (?) för att skolan startade om i början på augusti (typ 10e?). Då var jag fadder för de nya studenterna så det blev mkt festande å hade allmänt kul :)

Sen i höst var jag även på EM i Essen (Tyskland) med polon och resten av hösten bestod mest av plugg :P Under hösten studerade jag Elektromagnetism (FYS1120), Linjär algebra (MAT1120) och Astrofysik (AST1100), och astrofysiken är typ ett av de mest intressanta kurserna jag hade tagit fram tills dess, men även det svåraste och största ämnet.

Sen mitt i terminen (oktober?), efter alla mitterminstentor, så åkte jag å Fredrik till Zanzibar som är en ö utanför Tanzania. Det var hur skönt å underbart som helst :D :D tänker att jag skriver lite mer om det sen i ett annat inlägg med en massa bilder.

Dagen efter den sista tentan före jul for jag till asien för att möta upp min familj. Ida och Jennifer hade startat sin resa den 15 december (?) och jag flög den 17 december och mamma, pappa å Tilda flög den 18 december. Vi träffades i Singapor där vi stannade några dagar, å bla firade mammas födelsedag den 20 dec. Sen åkte vi vidare till malaysia där vi åkte buss direkt till Penang och stannade där några dagar. Sedan flög vi över till Sumatra (Norra ön i Indonesien) där vi först åkte till Bukit lawang där vi bla vandrade i djungeln, och sedan åkte vi till Lake Toba. Efter vi varit på Sumatra i en dryg vecka åkte vi tillbaka till Penang och åkte sedan vidare med båt till Langkawi och därefter till Koh Lipe i Thailand. Där spenderade vi de sista dagarna med hela familjen och jag, Ida å Jennifer åkte sedan vidare till Koh Lanta, medan mamma, pappa å Tilda åkte tillbaka till Singapore för att ta flyget hem till skeå. Vi hade då spenderat 3 veckor tillsammans i Singapor, Malaysia, Indonesien och Thailand. Men jag skulle stanna i tot 1 månad (och Ida å Jennifer på obestämd tid) så vi fortsatte själva.
Vi åkte som sagt båt till Koh Lanta å stannade där nåra dagar, å sedan vidare till Koh Phangan och Koh Tao för att festa å snorkla. Där mötte vi även upp mina kompisar Frida och Lise Linn. Men sedan åkte jag å syrrorna vidare till Bangkok, eftersom jag skulle hem bara nån dag senare, och man bara får stanna i thailand i 15 dagar då man kommer in via Båt så Ida å Jennifer skulle hitta nån buss till Kambodja.
Vi kom fram mitt på natten, så vi satte oss bara å vänta på att hostellet skulle öppna, sedan tog vi en heldag på Khaosan Road där vi shoppade och kollade resor till flyget (för mig) och buss till kambodja (för I och J).
Spenderade även sista kvällen med fisk-spa för fötterna och oljemassage :D
Tänker att jag skriver lite mer om Asien-resan senare i ett annat inlägg med bilder och lite mer om vad vi faktiskt gjorde på de olika ställena.

Jag kom hem från Asien lördagen den 16 januari, å dagen efter skulle Fredrik fara till Puerto rico, så vi hann inte ses så mkt :( men som tur är var han bara borta en vecka :) Jag började även skolan igen måndagen efter, alltså 18 januari.

Den här terminen har seriöst varit den jobbigaste terminen ever!! har just nu Kvantefysik (FYS2140), svängningar och vågor (FYS2130) och experimentalfysik (FYS2150), och vi har obligatoriska uppgifter som vi ska lämna in varje vecka i de två förstnämnda, och en prelab, labbrapport å labb i det sistnämnda. Tror typ jag dör av utmattning och stress :(

just innan påsk hade vi även en "hemtenta" i kvantefysik, och jag hade även valt att ta upp "kalkulus och linjär algebra" från förra våren, för att satsa på att få ett A istället :P Så jag hade den tentan den 18 mars, och for sen hem till skeå den 19 mars.

I påsk har jag egentligen bara tagit det lugnt å jobbat lite på legot :) Skriver mer sen, nu ropar dom in folk till flyget :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: