Jinci Brettschneider

MAY THE FORCE BE WITH YOU

Taman Negara

Kategori: Allmänt

Vi har nu kommit tillbaka från djungeln efter 3 dagar och 3 nätter ute bland vilddjuren. Första dagen hann vi bara vandra till vår lilla hydda som låg 3,7km bort från startpunkten och jag måste säga att det var riktigt jobbiga 3,7km för stigen gick upp och ner och ibland var vi tvungna att klättra pch dra oss upp via ett rep, och samtidigt hade vi på oss våra ca 20kg väskor och vandrade i den riktigt varma djungeln. Men vi kom fram tillslut och såg våran hydda som vi nu skulle sova i under 2 nätter. Den var hyfsat stor och låg ca 5 meter över marken bland alla träd. I kojan fanns det även våningssängar men utan madrasser. 
 
När natten kom la vi oss och sov. Det blev kolsvart redan vid halv åtta så jag tyckte inte det var någon vits att vara vaken utan att se ett dugg, så jag somnade vid åtta. Men vid halv 1 vaknade jag igen och då var det så sjukt kallt så jag tog på mig en massa kläder, men det hjälpte inte. Jag frös som en galning ändå.
En liten stund senare hörde jag och Nadja hur det rasslade till vid våra saker, men ingen av oss vågade tända ficklampan för att se vad det var, ifall djuret då skulle hoppa på oss. Men det fortsatte att rassla så tillslut tände jag ficklampan ändå och där sprang en råtta omkring bland våra saker! Jag skrämde bort råttan gång på gång, men varje gång kom den tillbaka igen efter jag somnat.
Närvi vaknade upptäckte vi att den bitit hål på min väska!! 5 hål i nedre delen av väskan (ca 2-5 cm i diameter)
 
När vi gjort oss klara la vi våra stora väskor på de övre sängarna i hopp om att inga djur skulle ta dom medan vi var borta. Sedan började vi vandra mot ett berg som var 344m högt, men vägen dit var väldigt svår och brant men vi klarade det. Sen gick vi på världens längsta hängbro som var drygt 530m lång och efter det gick vi och spanade på djur från ett utkikstorn, å sen i slutet av dagen tog vi ett svalkande dopp i floden.
 
Morgonen därpå packade vi ihop våra saker och lämnade vår koja. Vi vandrade till ett vandrarhem som låg på andra sidan floden, så vi gick tillbaka de 3,7 km och sedan tog vi en liten båt över till andra sidan och gick sedan den sista biten till vandrarhemmet där vi lämnade väskorna. Efter det begav vi oss tillbaka över floden igen och började gå mot ett annat berg som låg längre bort. Men på vägen dit mötte vi många hinder. På flera ställen hade träden vällt över stigen, men vi klättrade över dom och fortsatte. Men vid ett ställe var det så många träd som vält, så när vi klättrade upp på trästammarna kunde vi fortfarande inte se stigen. Det var alldeles för många träd som vält och stigen var helt borta, så vi var tvungna att vända. Så vi bestämde oss för att istället gå genom en skogsloop för att se mer av naturen, och sedan vandra till badplatsen vid floden.
Under dessa dagar fick vi även se lite olika djur, bl.a. en massa ekorrar, fåglar, vildsvin, apor, småkryp, fiskar och ödlor i alla storlekar.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: