Jinci Brettschneider

MAY THE FORCE BE WITH YOU

Phu Quoc

Kategori: Allmänt

Näämen, 2 inlägg på en dag. Nu börjar det likna nått ;)
Kom på att jag kanske borde skriva vad som hänt sen sist också...

Tidigare under veckan har vi befunnit oss på den Vietnamenska ön Phu Quoc där det tyvärr var molnigt varje dag, men vi var ute på lite utflykter och upptäckte ön istället. Vi kollade på olika pärlfarmer där vi fick se hur allt gick till osv, vi fick provsmaka olika sorters torkade fiskar och fisksåser, vi besökte en fiskeby, provsmakade 4 lokala viner, vandrade till ett vattenfall, badade på stranden Sao beach, och besökte en pepparfarm där de lärde oss hur de gjorde grön, svart och vit peppar samt en massa olika blandpeppar.

Vi åkte även ut med båt för att snorkla på norra sidan av ön samt prova på att fiska, men jag fick ingen fisk :(

Vägen från ön till Mui Ne, där vi befinner oss just nu, blev lite kronglig och jobbig... vi tog färjan in till land (Rach Gia) och tog därefter bussen till Saigon. Från busstationen därifrån var vi tvungna att vandra in till stan som låg 10km bort för att ta nästa buss mot Mui Ne, och det var en riktigt jobbig väg. Med våra tunga väskor började vi vandra åt FEL HÅLL, men ingen kunde engelska så alla pekade åt olika håll när vi frågade efter vägen... men tillslut blev det rätt iaf. Samtidigt som vi vandrade blev vibäven förföljda av moppedister som insisterade på att de skulle köra oss men vi dissade dom och blev av med den sista efter typ 3km... men tillslut kom vi iaf fram till Saigon och hittade stället där nästa buss skulle gå ifrån, men vid det laget var klockan 3 på natten så vi la oss på en parkbänk i närheten å vilade tills de hade öppnat, då kunde vi äntligen köpa våra biljetter och ta bussen hit :)